Tjena! Jag heter Henrik och är landslagsgymnast. Som Fodi-kompis och kund tänkte jag dela några meningar om hur jag tänker kring kost. Ju äldre jag blir desto mer tycker jag kosten spelar in på min prestation. Det funkar helt enkelt inte att hålla fokus under 3 timmar på ett Donken-mål. Bra kost baserat naturliga råvaror ökar inte bara min prestationsförmåga under träningen utan är också superviktigt för återhämtningen och i skadeförebyggande syfte. Det märks direkt att resultaten dryper när jag slarvat med kosten.

 

Dock tror jag att inte att bra kosthållning endast är relevant för elitidrottare. Utan en välbalanserad kost är också oerhört viktigt för att kunna prestera på jobbet, i skolbänken eller för vardagsmotionären. Vad är då en välbalanserad kost? Jag tror att de flesta idag har ganska bra koll på vad som är nyttigt och onyttigt, och därför har jag valt att punkta ned tre tips som förhoppningsvis kan hjälpa till med att hålla en hälsosam kosthållning.


Regelbundet

Att kontinuerligt få i sig energi anser jag är en viktig del som många slarvar med. Fastande under längre perioder kan lätt göra att man får lågt blodsocker, sötsug eller extrem hunger vilket gör att det blir svårare att motstå onyttigheter. Testa att fylla på med energi ca var tredje timme så kan du göra sundare val och få bättre koll på din kost. Längst ner hittar du ett par exempel på mellanmål som jag brukar köra på. 

 

Tallriksmodellen

Ja, det kanske låter lite gammalmodigt med den klassiska tallriksmodellen, men den ska inte underskattas! Är det nånting som kostrådgivarna inom landslaget har varit tydliga med att poängtera, så är det att inte undvika vissa energikällor. Energikällorna fett, protein och kolhydrater har alla viktiga funktioner och kombinationen underlättar för oss att ta upp viktiga näringsämnen.

 

Träning

Kost och träning går hand i hand. Jag tror mycket på att regelbundet träning ökar viljan till att äta hälsosammare. Dels blir motivationen till att äta hälsosamt mer betydelsefullt för att kunna prestera på träningspasset, och dels så blir det enklare att infinna sig i en hälsosam livsstil.

OBS! Detta är endast mina personliga åsikter och vad jag känner har funkat för mig. Det är väldigt viktigt att hitta en balans som funkar för en själv och där man mår bra. Jag kan även tillägga att jag inte tror på dieter. Vill man se resultat under längre perioder gäller det att hitta en kosthållning som är i balans med ens livsstil, och som är god!

 


Tips på bra och enkla mellanmål.

• Avocado- och ostmackor toppat med tomat och gurka.

• Jordnötssmör och banan på riskaka.

• Kesomackor med avocado, tomat och ruccola. Bäst på nybakat surdegsbröd från Brioche.

Jag har gjort en kort inköpslista på saker jag jämt har hemma för att lätt kunna slänga ihop snabba och energigivande mellanmål.

Gympa-Henriks inköpslista